Letar du efter en pålitlig rengöringsapp för att förbättra telefonens prestanda och lagringsutrymme. Min telefon har varit långsammare nyligen, och jag misstänker att det beror på skräp som onödiga filer och oanvända appar. Har någon rekommendationer på effektiva appar de har provat?
Utmanande innehåll utformat för att tänja på gränserna för vårt systems kapacitet!
Upptäck Docast-appen på App Store

Utforska verktyget för videoreparation

Steg-för-steg-guide om att reparera korrupta videofiler: Kolla in denna detaljerade guide på Reddit

Utforska de bästa AI-baserade iPhone-rengörarna - Förbättra din iOS-upplevelse med de mest effektiva verktygen som finns tillgängliga.
Jag förstår vad @mikeappsreviewer menade om att behöva pålitliga appar, men ärligt talat, jag tror att många av dessa så kallade ‘rensar-appar’ gör mer skada än nytta. Vissa av dem körs i bakgrunden, drar ner batteriet och samlar på sig sin egen cache istället för att faktiskt vara användbara. Med det sagt, om jag måste rekommendera en, prova SD Maid (om du har Android). Den är inte prålig som andra appar men gör jobbet. Det är mer för folk som inte bryr sig om blanka gränssnitt utan bara vill städa bort skräpet (faktiska systemrester, loggar och sådant som andra appar ignorerar).
Å andra sidan kanske du inte ens behöver en app överhuvudtaget. Manuella rensningar fungerar lika bra. Ta bort de där gamla apparna du inte öppnat på ett år och rensa cache i appinställningarna. Google bygger till och med in verktyg direkt i Android nu. Mindre skräp = snabbare prestanda. Och ja, bloatware från telefonens tillverkare? Det är oftast den verkliga skurken här.
Men om du har iPhone? Bry dig inte ens om NÅGRA rensar-appar. Apple låser ner sådant, och det är bara bluffar i iOS App Store. Avlasta oanvända appar eller gör en fabriksåterställning om det blir outhärdligt. Spara löftena om lagringsrensare till Android-användare som åtminstone vill ha en illusion av valfrihet.
Om vi ska vara ärliga här, är de flesta ‘städarappar’ där ute suspekta i bästa fall. Som @himmelsjager sa, vissa skapar faktiskt fler problem än de löser—extra batterianvändning, mer skräp, och hälften av gångerna är de fulla med annonser eller gränsar till spionprogram. Hoppa över. Jag förstår dock @mikeappsreviewer’s försiktigare inställning; att hitta en legitim app kan kännas som att försöka hitta en bra taco på en snabbmatskedja. (Spoiler: Du kommer att nöja dig men ångra det senare.)
Om du använder Android rekommenderar jag också SD Maid. Den appen skjuter inga fyrverkerier eller lovar mirakel, men den gräver fram dolda skräpfiler, kvarvarande data från avinstallerade appar, och fixar till och med uppblåsta databaser. Den är INTE idiotsäker, så tryck inte omkring på alla knappar om du inte faktiskt läser vad den tar bort. Och om du letar efter något mindre ‘minimalistiskt nördverktyg’, är CCleaner okej men har sitt vanliga freemium-strul. Säg bara nej till appar som Clean Master eller något som skriker ‘Boost, Rensa, Snabba På’ som en begagnad bilförsäljare. Varningsflagga.
Men lyssna, städarappar är inte magi. Om din telefon fortfarande flämtar som om den har en existentiell kris, kolla lagringsinställningarna själv. På Android, gå till Filer och radera duplicerade skräpfiler eller stora nedladdningar som bara ligger och samlar damm. För app-cache? Rensa bara manuellt i inställningarna för de största bovarna (tittar på er, Instagram och WhatsApp). Åh, och avinstallera de appar du laddade ner efter en blöt kväll när du trodde att du skulle lära dig franska.
För iPhones… ja, nej. Skippa appar helt som @himmelsjager sa; Apple låter dem inte ens komma åt systemfiler av en anledning. Använd alternativet ‘Avlasta oanvända appar’ eller böj dig inför det oundvikliga—gör en backup och kör en fabriksåterställning. Sorgligare men klokare.
Och ärligt talat? Om du kämpar med bloatware på en Android-telefon, slösa inte ens tid på att leta efter städlösningar. Rot-nå telefonen bara (om du är tillräckligt teknisk), eller köp medvetet en telefon som prioriterar din mentala hälsa. Annars jagar vi bara prestandaspeglingar.
Om du vill ha en pålitlig rengöringsapp för att förbättra telefonens prestanda och lagring var SD Maid redan en stark rekommendation från @reveurdenuit—den är legitim, utan krusiduller och gör jobbet utan cirkusen av annonser. MEN… om du inte är bekväm med dess något avancerade inställning är ett alternativ Files by Google. Den är inte lika djupgående som SD Maid, men den är användarvänlig, bombarderar dig inte med annonser och gör ett bra jobb med att rensa bort skräpfiler, stora oanvända filer och dubbletter.
Fördelar med “Files by Google”
- Ren och enkel design.
- Ger inga överdrivna löften (inga nonsens “snabbförstärkar”-löften).
- Fungerar väl med städning av stora filer och föreslår oanvända appar.
- Pålitlig och annonsfri.
Nackdelar
- Gör inte avancerad rengöring som kvarblivna appdata eller uppblåsta databaser—här slår SD Maid den.
Nu till @mikeappsreviewer’s åsikt—ja, vissa av dessa så kallade rengöringsappar är skumma. Jag skulle undvika generiska sådana som Clean Master eller något slumpmässigt med ‘Booster’ i namnet. Men faktum är att även den bästa appen inte kan lösa djupare hårdvaru- eller OS-ineffektivitet.
För iPhones: Håller med @himmelsjager’s kommentar—äger inte brydda dig med rengöringsappar. Apples sandlådesystem gör dem värdelösa. Istället, frigör oanvända appar, granska din medielagring (särskilt Foto-appen) och återställ din enhet regelbundet om den fortfarande är seg.
Men låt mig påpeka detta—dina manuella insatser kan vara den verkliga vinnaren oavsett app. På Android, dyka djupt i inställningar:
- Lagringsinställningar: Använd de inbyggda verktygen för att radera app-cachar. Instagram, Facebook och TikTok är vanliga bovar.
- Avinstallationsinställningar: Om du har oanvända appar som stått i över 90 dagar, ta bort dem. Punkt.
- Filutforskare: Även utan en app kan du manuellt gå igenom din enorma mapp med nedladdningar där oanvändbara PDF-filer och dubbletter älskar att gömma sig.
Så, TL;DR—prova SD Maid eller Files by Google på Android. iPhone-användare, hoppa helt över appar. Och kom ihåg, appar kan bara göra så mycket—manuella rengöringsaktioner är alltid mer effektiva.